Originalet av inlägg:1170253
Redigerat:2018-12-05 15:30:00

BB

Precis.

För mig så ska vi kunna utföra vårt spel och vår press i ett sådant tempo att motståndarna på i alla fall seriens normala andra halva normalt inte ska klara av oss. Ungefär som vi normalt inte klarar av att hantera tempot och pressen i möten på högre nivå i Europa.

Nu ser jag ofta att vi via ”destruktiv” taktik neutraliserar motståndets offensiv genom ett tajt lågt försvarsspel, genom ett lågt tempo och mycket boll i backlinjen ”tråkar” ut dom (tröttar it och lockar upp dom kanske är mer korrekt) och vinner ofta för att vi dels aldrig släpper in mål och dels för att vi individuellt är för bra för att inte göra mål. Hårdraget. Mentaliteten ser ut sådan från mitt hörn.

Med det sagt så borde vi som du säger kunna behålla det vi haft 2018 men bygga in en annan mentalitet.

Men nu vann vi med detta spelsätt. Men vi var inte nära 2017. Så nog kan man tillskriva skillnaden i kvalitet på trupperna en hel del. Och inte bara spelsättet. För när hade vi tre Svenska och norska landslagsmän senast? En U21 landslagsmålvakt. Två mittbackar som nog är bland landets topp tio även inräknat spelandes i Europa. En anfallare som kanske hade platsat i landslaget. En mittfältare som sittande kanske är den sta på 20 år i den rollen. Ytterbackar på absolut allsvensk toppnivå. Samt en bred bänk och en grym ekonomi. Samtidigt. Förmodligen inte sedan 1999.