Originalet av inlägg:1170249
Redigerat:2018-12-05 14:54:00

Scholes:

Vad betyder "kontrollerande anfallsspel" för dig? När/hur/vad/vart är anfallsspel? Vart på planen börjar det?

För mig är inte anfallsspel när vi har bollen i backlinjen. Vi har kontroll då, ja, men vi är inte anfallande. För mig är anfallsspel när bollen når transporteras framåt i banan med målet att avsluta med ett skott i mål. Typ när en central mittfältare får bollen, vänder upp och kan sätta fart på spelet i sidled/djupled/instick. Då har anfallsfasen påbörjats i mitt tycke.

Och ja. Vi var ju knappast urusla 2018. Snarare tvärtom. Vi var rätt hyggliga. Det går att se på statistiken. Men det är inte det jag försöker påvisa. Men jag tror att det är i det triggerbaserade anfallsspelet, främst på sista tredjedelen, som vi har störst potential att utveckla vårt spel till 2019. Fler offensiva spelare som kommer och möter boll. Fler spelare, främst wingbackar, som går i djupled. Större rörelse överlag som är synkroniserat och koordinerat.

Jag delar heller inte din uppfattning om att det nödvändigtvis är någonting dåligt att risken – eventuellt – ökar genom att man sätter fart på bollen och ökar/dikterar tempot i matchen. Jag tror snarare att det är till AIK:s fördel. Vi har så pass mycket kvalité i vårt lag att vi – baserat på egenskaper, kompetens, erfarenheter, ledarskap och stöd från supportrar – borde kunna dra det till vår fördel, snarare än att det skulle vara till vår nackdel.

Om man kollar på det rent krasst. Ponera att AIK möter AFC United. Vilka tjänar på att matchen spelas med högt tempo och det är fart i passningar och löpningar? Sett till att AIK bör ha bättre spelare med kvalité, så borde det också vara AIK som är bättre på att spela den typen av "avancerad" (i brist på annat ord) fotboll. Jämför att matchen i stället är stängd och kontrollerad. Vilka tjänar på det? Inte är det AIK iallafall.

Jämfört med om AIK möter Real Madrid. AIK är garanterat ett underlägset lag i den matchen. Vilken matchbild vill man att AIK ska stå för i den matchen? Jo, kontrollerande, rigitt, defensivt och hårt jobbande. Allt för att stänga alla ytor så att Real Madrids spelare inte ska få chansen att nyttja sina styrkor.

Det är precis samma princip är det när AIK möter blåbärslag nationellt eller internationellt.

AIK ska skrämma varenda lag i Sverige genom att vara hungriga, att vilja sätta fart i spelet, genom att ha högt tempo, genom att sätta fart på matchen genom snabba inkast/insparkar/frisparkar och genom att vilja gå framåt i djupled med maxfart. Detta är INTE samma sak som att vi ska kasta oss ut för ett stup utan att ha någon plan. Självklart ska vi ha en strategi för hur vi vinner matchen.

Som jag ser det har AIK oerhört mycket att vinna på att vara mer intensiva i det psykologiska spelet gentemot sina motståndare genom ovan nämnda faktorer. Jag vill aldrig någonsin höra en Joel Cedergren-, Henrik Rydström- eller Axel Kjäll-karaktär säga att "AIK agerade inte så intensivt och/eller forcerande som vi hade trott" efter ett 0-0-resultat hemma på Friends.