Originalet av inlägg:1170247
Redigerat:2018-12-05 13:08:00

Scholes:

Jag tror du missförstod mitt användande av ordet "rak". Jag menar inte att vi ska spela rakare fotboll nödvändigtvis. Jag menade det mer i samklang med "tydlighet" och "rakhet". Alltså att vara mer straight forward i hur man tar tag i taktpinnen i matcherna. Att man tydligare visar att det är AIK som ska gå framåt och vara spelförande. Och med att vara spelförande så menar inte jag att man ska rulla bollen i backlinjen fram och tillbaka. Det är inte särskilt spelförande i mitt tycke. Jag menar att vi borde kunna vara betydligt mer framåtlutade och kunna vara ännu mer spelförande och etablerade på sista tredjedelen. "Rak" var alltså menat mer som en mental/filosofisk term, och inte nödvändigtvis som en taktisk term.

Och jag vet inte om jag håller med dig att vi var särskilt spelförande under 2018. Ja, vi rullade bollen i backlinjen lugnt och metodiskt för att hitta rätt läge, men samtidigt så kändes det som att vårt rullande levde lite på en skör tråd. I många stunder kändes det inte alls som att det fanns någon plan på hur vi skulle transformera bollinnehavet i backlinjen till att faktiskt skapa målchanser framåt.

Jag upplever att defensiven sitter klockrent, medan offensiven fortfarande har en hel del kvar att utveckla. Som Martin Åslund många gånger nämnt i olika sammanhang, så handlar det framförallt om att jobba ännu mer med triggers och triggerlöpningar. "När spelare A gör si, så gör spelare B och C så." Där upplever jag att det saknas en dimension i vårt spel och att det mesta av vårt anfallsspel känns väldigt improviserat eller beroende på individuella prestationer. Givetvis finns det sådana typer av idéer och instruktioner kring triggers redan i dag, men om man granskar AIK:s taktik under 2018 så är det framförallt dessa parametrar som måste förbättras till 2019 för att vi ska ta nästa nivå. Spelarkvalitén finns där redan. Det är bara vissa taktiska justeringar som bör göras.

Sedan håller jag med både dig och Bartosz i frågan om att återerövra bollen högre upp i banan. Understundom mot vissa lag så borde vi kunna ställa vår backlinje 10-20 meter högre upp, samtidigt som vår förstapress från anfallare och mittfältare är betydligt högre och mer synkroniserad. Där är vi helt eniga.

För att sammanfatta. I grund och botten tycker jag att det hela är en mental inställning. Att laget ska gå ut på banan och inte vika sig en enda tum för något lag. Att verkligen bara köra fullt ut, våga gå framåt, sätta fart på bollen, fixa inkast/insparkar/frisparkar så snabbt som möjligt för att pressa motståndarna så mycket som möjligt.

Som jag har sagt många gånger tidigare. Flera lag/tränare i Allsvenskan har många gånger varit förvånande över AIK:s brist på offensiv vilja. Att de hade förväntat sig att AIK skulle vara mer offensivt inriktade eller forcera på ett helt annat sätt. Och det är lite det jag också förväntar mig att AIK ska utveckla till 2019. Speciellt mot brödgängen.

Resultaten mot de sämre klubbarna 2018 var förstås bra. Men ifall vi är ännu mer mentalt starka till 2019 så bryter vi ned dessa klubbar snabbare och mer effektivt, vilket innebär att vi kanske få en enklare resa i slutet av matcherna. Då kan vi vila spelare, rotera spelare eller ge yngre spelare chansen eftersom att matcherna redan är döda. Malmö FF är generellt ganska duktiga på att bryta ned sämre motståndare och köra över dem. Det är någonting vi också borde kunna bli bättre på.