Originalet av inlägg:1167827
Redigerat:2018-11-12 23:17:00

Så jäkla skönt! Vi vann till slut. Vi är bäst! Kommer leva på det här länge. När röken har skingrats och vi kan se fram emot den fridfullaste och härligaste off-season på 9 år börjar det ändå bli dags att sparka igång diskussionen om hur vi ska fortsätta att utvecklas som klubb.

Om vi börjar med organisationen så tycker jag att vi har tagit flera steg framåt. Som tur är rymmer AIK 2 styrelser, vilket jag tror är väldigt bra. Det fungerar som en form av maktdelning och innebär att de flesta av oss känner oss representerade av åtminstone en styrelse. Sedan kan de olika styrelserna diskutera och kompromissa med varandra. Man kan se det som en tvåkammarriksdag eller en riksdag och en exekutiv regering. Oavsett har det visat sig bra för stämningen i klubben. Hoppas att det fortsätter så!

Jens Andersson är en relativt ny rekrytering och har inga mer synpunkter än att jag tror att den är bra. Han kan AIK och har mycket kompetens.

Björn Wesström har levererat väldigt bra över tid. Han är väl en av två anledningar till att vi kunnat satsa som vi gjort i år. Alexander Isak är självklart den andra. BW har över tid levererat starka trupper samtidigt som pengapåsen ständigt blivit lite starkare. Dessutom är det hans handplockade organisation (läs Ackerman) som plockade fram värvningarna av Jansson och Rashidi som båda haft avgörande betydelse i år. Sebastian Larsson är grädde på moset.

Norling har gjort det väldigt, väldigt bra i år. Det här var året vi var tvungna att vinna. Om vi inte hade gjort det hade det varit katastrof för vårt självförtroende och vår självbild. Pressen har varit enorm samtidigt som hans lag hela tiden har fått hantera motgångar. Det finns absolut likheter med säsongen 2005 när han räddade oss från helvetet Superettan.

Norling har bara en gång fått fortsätta ett framgångsrikt bygge. Det var efter succésäsongen 2006 och då gick det liksom i baklås. Han har aldrig gjort bra resultat i Europaspel. Jag tror dock att han har kommit så långt med sig själv att han har förmåga att ta sin skapelse ett steg längre.

För att Norling ska lyckas med det krävs det nog att han utvecklar sig själv och sin spelmodell ett steg till. Hur han ska göra det vet jag inte. Jag tror dock att vi kan utveckla vår fartfyllda kontringsfotboll och våra fasta situationer. Dessutom ser jag gärna att vi skapar ett högre bolltempo generellt.

En förutsättning för att vi ska kunna bli en ännu starkare maktfaktor är självklart att vi har bra spelare. Ekonomiskt borde vi ha blivit starkare och ha möjlighet att växa ännu mer. Skriverierna om oss blir ljusare och ljusare samtidigt som guldet självklart förbättrar vår position. Tror att vi har bra personer på de positionerna.

När det gäller spelartrupp är det normalt om vi köps sönder. Det är förmodligen något bra eftersom vi då tjänar mycket pengar. Samtidigt har vi förmodligen kvar en stomme med äldre spelare som är riktigt jäkla bra. Nu handlar det om att hitta nya förmågor och helst att någon eller några av våra yngre verkligen tar chansen. Ser gärna Adam Ben Lamin eller Bilal Hussein blomma ut. I övrigt bör vi nog värva ungt för att ha en sund åldersstruktur i laget.

Truppens förändringar för oss in på vad jag förväntar mig av 2019. Precis som guldet var det stora målet i år hoppas jag att vi ger det vi har för att nå Europa. Det är helt ok med mig om vi lägger våren på att spela ihop ett nytt och lag (gärna med några yngre spelare) för att peaka under Europaspelet till sommaren. Jag kan leva med en topp 3-placering i Allsvenskan men Europaspelet ska bara bli jäkla mycket bättre!