Originalet av inlägg:1166694
Redigerat:2018-11-08 21:52:00

Tog ett varv med kvartalsrapporten och ser att vi gör ett resultat före skatt på +4,5m vilket ger ett eget kapital på 67,5m.

Om vi backar bandet några år så har vi haft en fantastiskt fin utvecklingen. Hela syftet med alla kringaktiviteter såsom spons/merch/biljettintäkter är att ha möjlighet att ställa ett så slagkraftigt lag på banan och det görs genom tunga investeringar i spelartruppen.
2013/2014 la vi ungefär 46m på personalkostnader medan vi 2018 har lagt 67m (en ökning med 21m eller hela 42%) och trots det lyckas vi under årets 9 första månader enbart backa enbart 12,5m. Jag blev lite nojjig ibörjan av året när vi drog på så förbannat i sign-ons och löner men investeringarna har verkligen gett tillbaka i termer av intäkter.

Förra året backade vi runt 4,5m i Q4an (utan engångsposter) och jag har svårt att se att vi inte överträffar det rejält, då tänker jag främst på guldbonus och ökade publikintäkter. Dessa två borde ge minst en boost på 4-5m varav sista kvartalet borde landa kring nollan. (well det låter nästan för bra för att vara sant men det är iaf min gissning). Då kommer vi enbart att backa mellan 10-15m på årsbasis vilket är fantastiskt sett till vår dyra trupp.

Vad är det som är så bra? Jag vet inte riktigt vad som har lyft sedan 5 år sedan men en liten del förklaras av spons och merch vilket borde ge någon mille extra netto. Utöver det så gissar jag att vi lyckas kräma ut betydligt mycket mer per biljett än för 5 år sedan. Kanske arenaavtalet? Eller så är det att det berömda svarta hålet är borta?

Jag ser gärna att vårt egna kapital närmar sig 100m och om vi säljer Sundgren/KO/Adu/Nico borde vi ha råd med tunga investeringar och trots det ligga kring 100m i eget kapital.
Vad var negativt? Jo det ser ut som att vi bara fick ungefär 100k för Taylor och det känns i lägsta laget.
Hoppas vi har någon typ av VFK för annars känns det svalt förhandlat av BW (men hey, han brukar leverera så jag antar att han gjort det även denna gång).

Utöver det så känns lagret i högsta laget, varor för 5,2m tror jag att vi får slut att sälja till ordinarie pris. Ett eventuellt guld borde ge ny skjuts åt merch så det kanske löser sig? Annars blir det nog feta rabatter eller nerskrivningar.