Originalet av inlägg:1162416
Redigerat:2018-10-22 13:14:00

Tycker Norling gjort ett bra jobb (annars skulle vi knappast inte ligga där vi ligger) men visst är jag lite småintresserad/nyfiken på vad, kanske, en annan tränare med en annan filosofi skulle kunna göra med vår trupp? Allan Kuhn liksom MP fick kicken trots guld då ledningen? i Malmö (och kanske vissa spelare med?) ville ha något nytt, något ”bättre” inför framtiden och valet föll på Uwe Rösler. Hittills har Rösler gjort det bra som tagit dom till EL och slåss om en Topp 3 plats (som såg ut att vara svår att nå under MPs ledning).

En tränare jag är välfigt väldigt nyfiken på är Rosenborgs tidigare tränare Kåre Ingebrigtsen. En tränare som vet hur det är att träna en storklubb, vinna titlar och ta sig ut i Europa och dess gruppspel.

När han tog över Rosenborg så var dom i en liten svacka och hade inte vunnit ligan på 3-4 säsonger men Kåre gick tillbaks till Rosenborgs DNA (läste detta i en norsk tidning) som var 4-3-3 och vann sedan tre raka ligatitlar, två cupguld och tog dom även till gruppspelen i Europa League vill jag minnas. Hursomhelst en tränare med ett högt anseende i Norge/Skandinavien och nog bara en smärre tidsfråga innan han tar över något topplag i Skandinavien igen.

Men som sagt, Norling har gjort det bra men upp till AIK, BW och hela den sportsliga ledningen att välja vilken inriktning klubben ska gå. Tror man att Norling är rätt person för det så ger man honom ett nytt kontrakt. Tror man att det behövs någon annan så kanske denne Kåre kunde vara ett intressant alternativ.

Och nej, denna text betyder inte att jag vill se Norling sparkas. Bara att den sportsliga ledningen gör en utvärdering av säsongen (när den är över) och framtiden och kanske pratar med spelarna med (något spelarråd har vi nog?) för att sedan komma fram till om Norling är rätt person att fortsätta leda AIK eller om något nytt behövs.

Väl mött.