Originalet av inlägg:1161049
Redigerat:2018-10-10 13:58:00

Gissar att man kommer ha lite olika strategier under vinterfönstret.

Som grund tror jag man vill hålla truppen så intakt som möjligt.

Avdic Haukur och Mushito lämnar lönekostnader med ersättare i truppen.

Jag gissar att man kommer vilja ta in i alla fall 10-20 miljoner beroende på vad årets minus blir och vad det egna kapitalet ligger på efter året. Det kan ju bli lite bättre än prognosen när vi fick 3 miljoner av svenska spel för att MFF gick till EL ett utsålt derby och förhoppningsvis stor publik sista två hemmamatcherna.
Förhoppningsvis går vår årskortsförsäljning upp nästa år så man kan vara lite säkrare ekonomiskt.
Min gissning är att man vill se till att ha minst ca 40-50 i eget kapital när vinterfönstret stänger och en trupp som inte går lika mycket minus som i år.
Det bör man kunna uppnå genom att sälja en spelare från startelvan, vi behöver knappt köpa spelare, vi behöver då inte skriva så många sign ons, kanske har bättre årskortsförsäljning samt blir av med ett par löner på kontrakt som går ut.

Olsson själ och hans agent har sagt att Olsson är noga med val av klubb, så det kan lika gärna bli i sommarfönstret som han går. Smart och eventuellt bra för AIK. Linner har sagt att han vill leva i en stad som han jämställer eller slår Stockholm i en riktigt bra liga. För mig låter det som huvudstäder i toppligorna. Båda verkar anse att det ska vara rätt klubb, pengarna inte är nummer ett, och att få spela.
Milosevic saknar jul intakt efter året, men tolkar honom på liknande sätt. Han kommer inte bara gå efter pengarna utan för rätt klubb där han får spela. Annars kanske han vill stanna.

Räknar ändå att Milosevic lämnar som grund. Det är i så fall ytterligare en ganska tung lön som lämnar där vi förhoppningsvis har täckning i truppen.

Så långt har vi en fullgod trupp under kontrakt som är billigare än i år och sannolikt ett helt okej eget kapital inför säsongen.

Härifrån skulle vi sannolikt inte behöva göra en enda affär varken in eller ut. Men det är sannolikt att vi säljer Olsson. Säljer vi Olsson för 35-45 miljoner netto så anser jag att vi enbart ska köpa en grym ersättare och fylla på det egna kapitalet. Möjligtvis släppa Stefanelli om han vill iväg. Och sedan enbart sälja fler spelare till minst lite ”överpris”. Dvs vi ska inte släppa Linnner för 10 miljoner till en Londonklubb i Championship eller Sundrgren för 8 miljoner till Brügge. Eller Adu för 12 till Kina osv.