Originalet av inlägg:1147791
Redigerat:2018-07-18 19:11:00

Även jag är nöjd med de sportsliga resultatet i dagsläget och tror på guld. Men en ganska given fråga gällande det taktiska är ju ändå hur framtidsutsikterna ser ut, och då handlar det mer om ovanifrån enbart tränarhållet.

Finns det någon tydlig idé från AIK i hur vi bör utveckla spelet för att vinna så mycket som möjligt i framtiden? Eller är det, som det så ofta varit i vår historik, bara en överlämning som görs till tränaren samtidigt som det bara planeras för truppbygget ovanifrån?

Låt säga att vi tar guldet i år med enbart 3-5-2-spel, vilket ju är väldigt troligt, vad händer till säsongen efter? Ska vi fortsätta spela enbart 3-5-2 oavsett förutsättningar i all framtid nu (som vi gjort hittills) ända tills resultaten tryter, eller har vi någon annan idé om vad som troligast är bäst för att nå så långt som möjligt?

Det är detta, som jag varit inne på tidigare, som snarare är ytterligare en lojhet som kommer ovanifrån enbart tränarhåll. Alla vet att 3-5-2-spelet knappast är AIK:s plan från början. AIK och sportchefen som anställde Norling hade nämligen ingen spelmässig plan från början.

Alla vet att Norlings stora önskedröm varit 3-5-2-spel sedan urminnes tider, och att han nu fått utföra sin önskedröm i AIK samtidigt som sportchefen agerat betjänt och försökt få in allt det den egentliga chefen velat ha för att utföra sin dröm till fullo. AIK saknade en egen idé från början och detta är ett naturligt resultat.

Att Norling får utföra sina önskedrömmar är inte Norlings problem utan hans lyx. Problemet ligger i brist på tydliga planer ovanifrån. Det är där vi framför allt måste förbättra oss. Det är där idéerna ska komma ifrån! Norling har spelat varierat förr och skulle med ordentliga krav så klart kunna göra det igen.

I min bok är svaret det mest självklara i världen. För att bli så fulländade som möjligt måste man kunna spela på olika sätt och hantera de olika sätten så bra som möjligt. ÖFK är ett jävligt bra exempel på ett lag som tränat in ett antal spelsystem de nu kan använda sig väldigt väl av.