Originalet av inlägg:1144255
Redigerat:2018-06-20 11:56:00


Borges Bolltouch och Finansekonomen

Klart det är höftat och det går inte annat än att höfta ganska brett.


Men Dif behöver sannolikt byta ut 8-9 elftedelar ur startelvan. Mot på allsvensk nivå, ren klass. Det lär kosta 8-10 miljoner per spelare. I något fall mindre i något fall mer. Ska dom sedan ha någon form utav offensiv klass på bänken och inte bara utfyllnad. Dvs i alla fall 2-3 som kan komma in och förändra en matchbild. Så behövs det sannolikt läggas 5-10 miljoner gånger 2-3 spelare på bänken också.
Dessa enligt mig då, 10-12 spelarna som då behöver bytas ut i deras nuvarande trupp. Ska också finnas köpare till eller ha kontrakt som går ut. När det är klart så ska man på löpande band hitta och finansiera 10- 12 (minst)klasspelare in. Sannolikt tar det tid. Och kostar sannolikt 80-120 miljoner. (Minst) Varför det antalet spelare? För det är vad jag anser saknas för att vara nära oss och MFF sett till vad dom har i nuläget. Det är pengar dom inte har. Möjligtvis om dom får 30 miljoner netto för Tino och kanske 5-10 för Kerim. Men då har dom i princip noll i eget kapital när dom löst en elva av allsvensk toppklass plus 2-3 spelare på bänken. Det kommer ju rimligtvis inte hända kommande 1-2 fönster. Och dom lär behöva sälja förr spelare för att upp å detta utan noll i eget kapital. Eller ha flyt att 3-5 unga spelare utvecklas samtidigt till allsvenska toppspelare. Men att det hypotetiskt lyckas har ju inte med ekonomi att göra.

För mig tar det sannolikt 3-4 fönster (minst) för att det ska inträffa, bara att byta ut och hitta dessa spelarna även om man har råd. Under dessa fönster , om man har råd, hinner säkert 3-5 spelare till blomma ut och säljas. Några kontrakt behöver förnyas eller går ut och blir Bosman. Varför kanske 4-8 (minst) spelare ytterliga utav allsvensk toppklass bredd och talang behöver rekryteras under dessa kommande fönster. En sannolik kostnad på 30-50 miljoner. Där kanske dom då får in 50 miljoner netto i ett hypotetiskt perspektiv från försäljning av dom bästa spelarna. OM dom från början hade haft råd att göra som ovan. Vilket dom nuläget inte har. Inte utan att nolla sitt egna kapital. Men låt säga att dom gör det och även ersätter dom här spelarna som kommer säljas inom några fönster. Låt säga att dom har en lika bra trupp som vi har inom 3-4 fönster. Då har dom i princip noll i eget kapital. Så till vida dom inte får en ekonomisk lyckoträff med en spelare eller oväntat går till gruppspel i EL.

Vi har inte haft tur som har den trupp vi har idag i kombination med ett ganska högt eget kapital. Utan genom systematik även om enskilda spelare ibland varit tur att den fått rätt utveckling och försäljning.

Jag tog nog i i underkant när jag skrev 50-150 miljoner. Borde ha skrivit 100-150 miljoner. (Minst) Så det var rätt dåligt höftat.

Detta då baserat på att mer eller mindre varenda värvning lyckas. Upp till i alla fall 15-16 spelare. Så många allsvenska klasspelare lär det behövas för att vara där vi och MFF är (minst) kombinerat med stort eget kapital (där är vi långt efter MFF) samt högre omsättning.

Sen har dom fortfarande omsättningsbiten kvar när dom eventuellt nått dit. Ska dom ha råd med våra löner behöver dom öka den en hyfsat bra bit. Alternativt ge högre sign ons än vi behöver vid lägre löner. Där kan dom ”dopa” sin omsättning med sign ons från det egna kapitalet så länge dom fortsätter sälja spelare. Men det äter snabbare på det egna kapitalet än det gör för oss som har råd med högre löner.


Så i nuläget anser jag att dom inte är i närheten utav vår trupp. Och då inte heller vår ekonomi. Och behöver göra ungefär så här för att nå dit över tid. Såsom vi gjort sedan 2011. Transformera om och upp egentligen hela klubben systematiskt. Dom har gjort det bra hittills sedan Bosse kom tillbaka. Dom kan mycket väl nå dit vi är idag. Frågan är vart vi är när dom är där vi är idag. För mig är dom AIK typ 2012-2015. Där vi fortfarande inte kunde neka bud på våra bästa spelare och inte kunde ha en grym trupp och ett grymt eget kapital samtidigt eller hela säsonger.

För mig är dom alltså en bra bit ifrån oss även om det kan tyckas vara närmre när man pausar nuet och tittar på eget kapital och tabellen just nu kortsiktigt enbart. Att påtala fyra poäng i tabellen som någon sanning kring vad som skiljer oss känns ganska lamt och icke genomtänkt. MFF ligger inte där dom ligger för att dom har dålig ekonomi. Dif ligger inte där dom ligger för att dom är nära oss ekonomiskt heller.

Det handlar om tid och omställning. Men också väldigt mycket pengar. I det stora perspektivet.

Sen hindrar inte det en perfekt plankträff som Peking fick häromåret. Eller som Bajen eventuellt skulle kunna lyckas med i år. Men i det stora långa perspektivet ser jag på det så här.



Tittar man på diverse värderingssidor så är vår trupp ca 100 miljoner högre värderad än Difs. Detta tar jag givetvis med en nypa salt då det givetvis är en uppskattning som konstant är i rörelse. Men i alla fall, det är en fingervisning. Dessa värderingar är inte helt åt helvete felaktiga som helhet.

Tittar man på Difs trupp så ser jag en målvakt och två centrala mittbackar som håller allsvensk toppklas i en startelva samt en bredd på mittbacken som är "komplett”. Samt Kerim som kommer lämna relativt billigt i sommar eller gratis i vinter. Är också möjligt att Isaksson avslutar sin karriär efter säsongen. Dock är det en annan fråga vilka som eventuellt lämnar. I övrigt har dom enbart bra allsvenska spelare eller utfyllnadsspelare.

Vi har i det närmaste en perfekt trupp med toppklass på varje position sånär som på målvaktsposten, där vi har kontrakt på alla vi vill sånär som på Nabbe och Milosevic. Dessutom grym bredd och spets även på bänken. Där kontraktet på vårt dödkött går ut i vinter. Samt ett riktigt bra eget kapital och högre omsättning.

Det är bara att göra en egen uppskattad kalkyl över vad det kostar och hur lång tid det tar för Dif att skapa vår trupps kvalitet i kombination med vårt eget kapital.

Låt säga att dom skulle behöva köpa en Sundgren, en Adu,en Lindqvist, en Olsson, en Seb, en Goitom, en Tarik, en Nabbe, bara för startelvan. En Stefanelli, en Silva, en och en Lundström för bänken. Även om det så klart skulle vara andra spelare och då säkerligen spelare med lite andra egenskaper.
Det är inte gratis och det är inte gjort i ett nafs. Jag skulle påstå att deras egna kapital inte tillåter en sådan transformering dom närmaste 1-2 fönstren. Utan det kostar väldigt mycket och måste göras över tid.
Det är vad som skiljer oss åt enligt mig.



Nu är det som sagt höftat och hypotetiskt med summor och exakt antal spelare. Men tror det är svårt att inte hålla med på ett ungefär om man tänker efter.


Eller låter det helt orimligt och galet?