Originalet av inlägg:1128442
Redigerat:2018-03-16 12:39:00

Satin,

Hahaha! Jippoklubben FCK? Arenabolaget med fotbollsverksamhet?

Ja, jag tror även t ex Krokko, från sina utgångspunkter, ser det som en fotbollskulturell tragedi för fotbollen i Danmark i allmänhet, och Köpenhamn i synnerhet, att de klassiska klubbarna KB och B1903 slog ihop sina påsar. Köpenhamn har derbyn mellan FCK och Bröndby, men de kan aldrig bli riktigt samma sak som ett tvillingderby i Stockholm.

Är det 51%-regeln som hämmar "potentialen"? Innan jag engagerade mig i AIK så hade jag faktiskt inga speciella tankar om 51%-regelns vara eller icke-vara. Jag tänkte också lite slappt att den var ett hinder. Efter att ha sett en fotbollsklubb inifrån har jag ändrat uppfattning.

En fotbollsklubbs huvudsakliga intäkter i Europa kommer från fyra källor: matchdag, merchandise, marknad och tv-intäkter.
Balansen mellan de olika varierar, när jag kollade för några år sedan, t ex Bundesllga-klubbar och Prermier League-klubbar hade matchdag som största intäkt. Italienska klubbar levde på TV-intäkter. Extremfallet var Juventus.

Så det här talet om att "förverkliga potentialen" antar jag kokar ner till att vinna titlar? För att göra detta krävs en stabil sportslig organisation och en krigskassa.

Den senare kan fyllas på av en rysk oligark, men som t ex Chelsea upptäckte så kan pengarna, och intresset, variera. Hearts of Midlothian, en mellanklubb i en mindre liga, hittade en budget-oligark. Eftersom Hearts var hans klubb så började han lägga sig i allt. Uttagning av spelare och managerns jobb. När managern ej gjorde som budget-oligarken ville så fick denne sparken och ersattes. Efter momentan succé så imploderade Hearts.
Supportrarna har bildat en stiftelse som ska köpa tillbaka klubben för att rädda den från total undergång.

FCK:arna är förmodligen nöjda med det jobb som deras budget-oligark, Don Ø, uträttade med Parken Sport & Entertainment A/S och dotterbolaget FCK. Fast han är ett särfall. Don Ø fick överta idräettsparken för 1 dansk krona. Det var liksom grunden för framgången för Parken Sport & Entertainment A/S och deras dotterbolag.
Jag vet att en minoritetsägare i AIK Fotboll AB drömde om att skapa ett Solnas Parken Sport & Entertainment A/S där fotbollen skulle vara ett dotterbolag och "fansen" ett stabilt kundunderlag. 51%-regeln var givetvis ett hinder för denna vision. Men jag vill påstå att konceptet med Parken Sport & Entertainment A/S lyckades på grund av det fick en stadion placerad hyfsat centralt i Nordens största stad.

Kort sammanfattning: Jag tror varken på oligarker eller budget-oligarker som "frälsare" i en klubb. Prognosen är större att det slutar i tårar.

Så för att förverkliga den där "potentialen", och öka krigskassan, så tror jag, aningen trist, att man man måste jobba med att öka intäkterna från matchdag, merchandise, marknad och media. I det sammanhanget är 51%-regeln irrelevant.
Om vi vill få fler kvinnliga supportrar på läktarna så ser jag 51%-regeln som irrelevant. Likadant för intäkter från merchandise eller media.
På marknadssidan kan jag snarare se ett växande problem om vi är uppfattade som ett vinstdrivande bolag med privata ägare som Fabege snarare än som en anrik idrottsklubb som tar stort samhällsansvar ii Stockholm och norrort.

Själv grottar jag ner mig alldeles för mycket i historia, men det är ett val. Samtidigt kan jag ej låta bli att notera att i samtiden ska varenda månglare av produkter, varor och tjänster "berätta en historia" när de säljer på dig något.
Jeansen, varmkorven eller kaffekoppen. Alla har de en historia - ofta påhittad av kreatörer på en mediabyrå. Medvetna konsumenter letar efter en äkta historia.

Den stora skillnaden mellan FCK och AIK är att de förra (KB och B1903) förstört sin historia. AIK vårdar den. Sen tycker jag att man i årets kampanj med tröjorna från Nike har förenat AIK:s historia med modern grafik och mediakunnande på ett oerhört intelligent sätt. Det är den typen av projekt, och många andra, som gör att vi långsamt och målmedvetet "förverkligar vår potential".

*återgår till att vårda derbyångesten*