Originalet av inlägg:1124297
Redigerat:2018-02-20 13:53:00

Krokko,

"Jain" som preussarna säger. Jag tycker AIK de senaste tio åren har visat jävlaranamma i viktiga matcher.

Om vi går tillbaka till 2007 så var förväntningarna höga efter den fantastiska säsongen 2006 som egentligen avgjordes av att vi tappade 2-0 mot Elfsborg hemma till 2-2.

Sen måste jag vad gäller 2007 rätta dig om matcherna mot Hapoel Tel Aviv. Vi spelade 0-0 borta vilket är helt OK i internationella cupmatcher. Problemet var att vi torskade med 0-1 hemma, i mångt och mycket på bristande rutin.

Allsvenskan 2007? Vinterfönstret 2007 plockade vi in Per Verner Vågan Rönning, Kari Stephenson och Alexander Gerndt? Vårsäsongen var knackig. Vi blev utskåpade borta mot MFF med 4-0 (3-1 till MFF året innan men spelmässigt var AIK med och det kunde lika gärna ha blivit vinst eler oavgjort). Nye Patrik Karlsson var så darrig att han bytte namn till Bojent på sommaren. Sedan sålde vi Figuereido. Vi plockade in Obolo, Valdemarin och en viss Nils-Eric Johansson i sommarfönstret och de lämnade avtryck direkt. Men var laget och truppen ihopspelt? Knappast.

Huvudproblemet även 2007, som jag ser det, var ett snålt vinterfönster som kompenserades med ett generöst sommarfönster.
Det är ingen hemlighet att dåvarande styrelse såg lagbyggen lite som Championship Manager. Man säljer och köper spelare och det får ingen större effekt på laget annat än på individnivå. Det snåla vinterfönstret är obegripligt. Samtidigt om tittar på sidsteppandet av VD från dåvarande styrelsens sida parat med den ekonomisk lättsinnighet med ökat antal anställda och besynnerliga IT-projekt på den administrativa sidan.
Det här styrelseinducerade kaoset kulminerade sedan säsongen 2008 och särskilt på hösten 2008. Det var milt uttryckt ingen harmoni i klubben.