Originalet av inlägg:1124274
Redigerat:2018-02-20 11:53:00

Krokko,

OK. Jag förstår din poäng bättre. Men jag skulle ta bort träningsmatcher, och cupmatcher mot division 1- lag på försäsogen, ur den ekvationen. I min egen idrott har jag slagit en OS- och VM- guldmedaljör - på träning. Riktigt skickligt idrottsfolk använder träning och försäsong till att spela in sig och testa nya grejer. För all del, man kan även använda matcher till att spela ihop sig och få upp det där tempot som du efterlyser.

I nutid håller jag med dig om att insatserna mot t ex AFC och Kalmar var lågvattenmärken. Lågt tempo från AIK, ängsligt och enkla missar i försvaret. Matcherna mot Braga tycker jag var fullt godkända med resultatet uteblev. Sådan är idrotten.

Vad gäller plattmatcher som AFC och Kalmar lutar jag mycket åt David "Socrates" Fjälls analys. AIK snålade under vinterns calciomercato. Vårsäsongens trupp saknade i princip högkvalitativa forwards. Plånboken öppnades i sommarfönstret. Emellertid, med ett tätt spelschema gick väldigt mycket träning åt till ren återhämtning. "Jag antar det finns en anledning till att man spelar träningsmatcher på försäsongen" som David lakoniskt sammanfattade saken. Alla på läktaren, inklusive mig själv, förväntar sig att namnen på pappret ska omsättas till dominant spel mot sämre lag. Men där är all idrott i grunden väldigt enkel. Om du ej har tränat, och spelat ihop laget, så kan du ej förvänta dig att det ska lösa sig där och då på planen.
Just AFC var väl minst lika usla på att spela ihop ett lag så därför antar jag att matchen såg ut som den gjorde. AIK hade de individuellt bättre spelarna, med något eller några undantag. Inget av lagen var särskilt ihopspelta.

Det viktiga ur min synvinkel är att samtliga inblandade från styrelse över VD/ ekonomichef och sportchef till cheftränare ej har repeterat just detta misstag. Det som verkar vara stommen i en trupp med hög kvalitet har satts under vinterfönstret. I närtid ska truppen spelas ihop före den allsvenska premiären och tråckla sig vidare i cupen. I det senare fallet är det ej realistiskt att förvänta sig skönlir och dominans. Däremot ska truppen vara tillräckligt bra för att vinna med tåfjuttar i 88:e minuten - eller en straff.