Originalet av inlägg:1124264
Redigerat:2018-02-20 10:45:00

Dudde
Visst, CSKA-matcherna var kanon, men det faktum att det är vår enda "titel" (ja, jag räknar den faktiskt som en sådan) under hela årtiondet, trots objektivt sett utmärkta förutsättningar att vinna så mycket mer: vad säger det oss?

Jag säger absolut inte att man ska blunda för det som varit bra, men faktum kvarstår att vi har vissa problem som liksom bara hänger kvar och aldrig åtgärdas. Det är darrigheten i säsongsdefinierande matcher, dvs toppmatcher i serien, främst mot MFF, avgörande matcher i Cupen och Europacupmatcher, nästan oavsett motstånd.

En annan konstant i AIK är oförmågan att dominera/kontrollera matcher mot underlägsna motståndare. Ifjol kryssade vi hemma mot AFC och Giffarna och torskade mot Bajen och Kalmar. Vi slog Värmbol tack vare ett straffmål! I år har vi redan haft problem mot ett Division 1-gäng på hemmaplan och vann tack vare en ren bjudning från deras sida.

Jag frågar mig ofta: vilken nivå måste motståndarna ha för att vi ska kunna uppträda med någorlunda auktoritet? Efter Värmbols- och Syrianskamatcherna förblir frågan obesvarad. Och seriestarten närmar sig.