Originalet av inlägg:1120141
Redigerat:2018-01-15 12:52:00

Q15

Klart det finns olika saker att väga in och olika ingångspunkter och olika tolkningar kan komma ut av det. Där kanske inget är hundra rätt eller fel.


När det gäller MFF så har dom absolut huggt på utgående kontrakt och vissa som ännu inte har inte blommat fullt som Forsberg.

Men, helhetsmässigt så är jag övertygad om att det handlar om ekonomi.

Ingen förutom MFF har kunnat värvat både utländska och inhemska (på allsvensk nivå) stjärnor. Samtidigt som man kunnat plocka in heta talanger. Samtidigt som man kunnat ta in etablerad bredd. Under samma år.

Där ser i alla fall jag ingen tråd mer än att dom tack vare ekonomi har haft möjlighet att värva från samtidiga marknader samtidigt. Och länge haft färdiga trupper från topp till tå. Både vad gäller kvalitet struktur balans mellan ålder kvalitet potential. Förutom när dom satt lite i skiten innan CL. Där dom mer eller mindre tvingades att satsa på fler unga egna produkter och inköpta billigare unga spelare.

Vi har kunnat värva samma spelare egentligen, bara det att vi inte kunnat värva alla på en gång. Förutom kanske nu, om än på en lägre nivå. Förut har vi kunnat värva en Borges plus någon bredd plus någon billig talang.

Hos oss ser jag också ett tydligt samband mellan värvningsstrategi kontra vår ekonomi. 2011-2012 var det ganska hemvävt adderat bredd och billiga afrikanska talanger. I talt med förbättrad ekonomi kunde vi kanske värva värva 2 stjärnor. Adderat vi chansningar på äldre stjärnor.

Nu har vi vävt om truppen till väldigt hög nivå på samtliga positioner anser jag.
Som jag ser det så har man gjort det ganska systematiskt med hjälp av talangutveckling och bygga ekonomi.

Jag tror inte satsningen på talangutvecklingen tillkom för att vi vill vara en klubb som bygger talanger utan för att det var den ”enda” vägen att växa.

Man har ”trejdat” till sig bättre och bättre trupper genom att förädla talanger.
Samtidigt som det egna kapitalet vuxit så har vi kunnat köpa in fler och fler färdiga spelare. Vi har kunnat köpa större talanger. Vi har kunnat köpa spelare som Stefanelli och Olsson. Investeringar som i princip ökar sitt marknadsvärde bara dom börjar starta i AIK och gör minst normala prestationer. Vi har kunnat höja vår lägstanivå i truppen. Osv. Vi behöver inte längre vänta in ett antal spelares acklimatisering och utveckling och hoppas på skadade stjärnors rehab.

Jag tror inte att AIK bytt linje från egna produkter och billiga afrikanska talanger till det vi ser idag bara för att man ändrat uppfattning om vad som är bäst. Utan för att det har varit det långsiktiga målet.