Originalet av inlägg:1116563
Redigerat:2017-12-15 12:31:00

Borges Bolltouch>>
PuL handlar om när du samlar på dig personuppgifter medan sekretesslagstiftningen snarare handlar om sekretess i förhållande till det allmänna (stat, landsting, kommun), som regel omfattas vad jag vet inte privata bolag av sekretess på det sättet.
Däremot kan ett bolag välja att offentliggöra uppgifter eller att hemlighålla dem, så vad gäller anställningsavtal för vår VD är det inte offentligt som jag förstått det och inte heller lämnas det ut till den som efterfrågar det, vilket då innebär att det är något som bolaget anser ska vara hemligt. Resultatet av det är i så fall att det faller under Lagen om skydd för företagshemligheter (Lag 1990:409).

Ett krav för att det ska komma i fråga är ändå att bolaget då tar skada, men det är om vi nu pratar om att rekrytera en framtida VD inte alltför långsökt att anta att bolaget får svårare att rekrytera en ny VD om anställningsavtalen för VDs sipprar ut till icke behöriga om det är avtal som bolaget vill hålla hemliga. Skada när det kommer till näringslivet brukar dock räknas i kronor och ören så kan inte riktigt säga hur det är i det här fallet (verkligen inte mitt fokusområde). Hur som helst så är påföljden i den här lagen många gånger skadestånd, så det är lite det som sätter nivån skulle jag säga, kravet då är också att det går att sätta ett tydligt samband, dvs att det går att visa att genom att den här handlingen har läckts så har det kostat AIK ex. 500 000 kr. Bara att säga att det ospecificerat "skadar" AIK räcker inte, det måste kunna mätas och sättas i s.k. kausalt samband, en specifik händelse ska tydligt visas åstadkommit skadan.

Ska tråla ABL också då det kan finnas något där också, ta det för vad det är dock då jag primärt är fokuserad på immaterialrätt och liknande.