Originalet av inlägg:1116110
Redigerat:2017-12-12 20:20:00

Scholes:

När man värvar unga spelare så handlar det inte om att de ska kliva in i elvan på en gång. Givetvis hade det varit fantastiskt om vi kunde värva tio stycken 18-åringar, varvid alla är så pass stora talanger och har så pass stor kvalité att de kan kliva in och leverera i 30 allsvenska matcher på en säsong. Så är dock inte fallet – då de absolut största talangerna går till utlandet för mångmiljonbelopp innan de hinner passera gå.

Men man måste strategiskt jobba med att sälja in AIK som en klubb där unga talanger får speltid, där de kan utvecklas för att sedermera ta nästa steg. De senaste tio åren har AIK – i mitt tycke – jobbat fantastiskt bra med talangerna. Där får man ge Andreas Alm stor cred för sitt jobb med talangutvecklingen och förtroendet för de unga. Däremot tycker jag att vi de senaste tre, kanske fyra åren, helt tappat den linje som relativt frekvent gav oss en del intäkter när vi sålde av spelare till utlandet. Hade inte AIK sålt Alexander Isak så hade vi sannolikt suttit i en relativt dålig situation rent ekonomiskt och truppmässigt. Vi hade varken haft Kristoffer Olsson eller Nicolas Stefanelli. Vilka hade då varit våra unga spelare som skulle ta nästa kliv och som skulle bidra till AIK:s ekonomiska stabilitet? Nyholm, Sonko Sundberg och Anton Saletros, typ.

Men nu när vi har ekonomiska muskler så måste man investera också. Jag kräver inte att vi ska lägga mångmiljonbelopp på att köpa in Chinedu Obasi och spelare i hans kvalité. Jag kräver däremot att vi kan göra smarta och strategiska investeringar för någon miljon, som förhoppningsvis kan leda till sportslig framgång och ännu mer ekonomisk stabilitet i framtiden. Vi har pengarna för att göra det, det handlar bara om att ha scoutingen, tungan rätt i mun och en god förhandlingsstrategi när det kommer till detaljerna. Men det har vi inte sett skymten av överhuvudtaget de senaste tre säsongerna, bortsett med undantaget Robert Taylor.

Angående Djurgården så tror jag fortfarande att de kommer kunna hitta rätt kvalité innan fönstret stänger. Ring känns objektivt sett som en riktigt usel värvning, men det handlar nog inte om att DIF har svårt att hitta spelare. Jag tror bara att de söker en spelare med hyfsad kvalité som kan göra ett hyfsat jobb till vidare. Johan Andersson – som jag för övrigt är någorlunda bekant med – hade jag gärna sett i AIK som backup. Jag tror Andersson kommer kunna göra ett gediget jobb i Djurgården och är trots allt fortfarande ung och redo att kliva in när Beijmo säljs.

Visst ska AIK och DIF ta nästa steg. Men nästa steg innebär inte nödvändigtvis att köpa sig sportslig framgång av redan klara spelare. När våra klubbar har lika bra ekonomi som Malmö FF; ja, då kan vi kapplöpa med dem. Men till dess måste klubbarna fortsätta dammsuga Sverige på unga talanger som kan säljas vidare till utlandet – för att om några år kunna höja ribban för de värvningar som görs.

Ja, så tillvida inte Huawei, Qatar och Fly Emirates är sugna att investera lite cash i AIK. Men det lär ju ske.