Originalet av inlägg:1101399
Redigerat:2017-08-17 17:43:00

Moromoro:

1. Givetvis behövs det en mix av gammalt och ungt. Men den optimala mixen är knappast 1-2 talangfulla spelare som är 22-23 år gamla medan resten är 26-27 eller äldre – alltså typ som i fallet av den senaste startelvan mot AFC. Balansen borde snarare vara tvärtom. 8-9 spelare som är 18-24 och 1-2 spelare som är 28+. Iallafall i min optimala värld.

2. Bara för att man har unga spelare så tappar man inte nödvändigtvis sportslig framgång eller attraktionskraft. Snarare tvärtom. Jag tror sannolikheten är större att vi får en större publiktillströmning om vi har Robin Quaison- och Nabil Bahoui-figurer än om vi har Stefan Ishizaki- och Nisse Johansson-figurer. Men det kanske bara är jag.

Om vi skulle ha 8-9 unga spelare med talang och potential i åldern 18-24 så skulle det ju fortfarande vara bra spelare vi snackar om. Visserligen så skulle ju knappast vara lika bra som erfarna och inneha samma kvalité Chinedu Obasi har i dagsläget, men vi skulle ju fortfarande ha några av de bästa spelarna i åldersspannet.

Förstår inte riktigt argumentet att äldre spelare nödvändigtvis är bättre än unga. Allting beror ju på vilken konstellation av spelare man besitter. Om valet stod mellan 10 Johan Blomberg-figurer eller 10 Robin Quaison-figurer så är det ett enkelt val i mitt tycke. Det finns massvis med Quaison och Bahoui-light i mindre klubbar i allsvenskan och superettan som vi borde kunna gå för. Gäller bara att slå slag i saken.