Originalet av inlägg:1093323
Redigerat:2017-07-23 21:50:00

En trupp så minimal som möjligt för att kunna maximera kvalitet per spelare, sett till konstnader, kan vara ett framgångsrecept. Så länge rotation kontra konkurrenssituation är sund (rätt lagkaraktärer), den fysiska gundstatusen på spelarna är på topp och att vissa spelare kan gå in och vikariera på andra positioner. Däremot är väl drömmen att kunna ställa upp 11 mot 11 på träning utan någon som är där för att se och lära. Ingår det en eller två juniorer som tar för sig ordentligt kan det nog vara den bästa sortens skola för deras utveckling. Med en mindre trupp kommer dock frågan hur många tillräckligt bra juniorer vi har att fylla ut med ifall truppen åker på skador på låt säga tre ordinarie spelare? Och vad blir följdeffekterna av kvalitetssänkningen på träningarna under den perioden? Möjligt att jag kanske överdriver betydelsen av det hela. Att träna 10 mot 10, eller färre gör ju ingen större skillnad i annat än lagtaktikövningar på full plan, som även kan genomföras något sånär med hjälp av konor.

Nåväl, jag blev nu ännu mer nyfiken på truppbygget. Tänk 22 spelare: Två målvakter, två juniorer, resten i stenhård konkurrenssituation. Lite så bör det kunna se ut, på träning i Rikards AIK.


Målvakter, 2 st.
Linnér har hösten på sig att avgöra hur han kontrakt och status inför 2018 ska se ut. Ett mer välpollerat, tryggt målvaktsspel när säsongen är till ända och ett bra kontrakt med startplats som utgångsläge ligger framför honom kommande år. Då kan vi signera kontrakt med Stamatopoulos (mycket lägre lön än nu) eller en till ung talang.
Händer det inte mer alls i Linnérs utveckling bör Wesström fundera på att kolla efter antingen en renodlad konkurrent så de får kriga om att vakta målet, alternativt förlänga kontraktet, låna ut Linnér och ta in en redan etablerad målvakt på kortare kontrakt (max två år) samt nån reserv.


Mittbackar. 6 st.
Fem konkurrerande samt en junior eller vikarie från annan position (tex Avdic ett tag i våras). Vi har i nuläget fyra som konkurrerar, en till måste som sagt in där.


Wingbacks, 4 st.
Samtliga i konkurrenssituation, gärna olika rollfigurer för olika gameplans. En för viktig position att tumma på. Vi är i nuläget en kort enligt mig. Hauksson prioriteras uppenbarligen som mittback så Sundgren behöver en ytter som på allvar utmanar om startplatsen, gärna en bättre men om inte så iallafall någon jämbördig sådan. Att Taylor ska in där och konkurrera känns lika intetsägande som att påstå att Saletros skulle sporra Lindqvist till vänster.


Mittfältare, 6 st. Fem i tillspetsad konkurrenssituation med olika såväl tydliga som svårtydda (för oss utanför laget) roller beroende på gameplan efter motstånd, samt en truppspelare/talang. Vi har i nuläget mer än fullt hus där, kvalitet som ska klara av denna säsong. Desto fler frågetecken inför framtiden:
Olsson är och blir ännu mer vår nyckelspelare framöver.
Ishizaki, Blomberg och Thern har alla kontrakt som löper ut efter säsongen, samtliga tre vill jag se höja sin poängsskörd och totala betydelse för laget under återstoden av året för att förlängning ska komma på tal. Samma sak gäller Affane som annars bör se sig om efter en ny klubb i vinter, annars tar han upp en plats ända fram tills då hans avtal löper ut efter nästa säsong, som ändå lär vara det mest troliga.
Saletros har kontrakt i tre säsonger till. Truppspelare, stockholmare, bra karaktär som fortfarande utvecklas. Taylor har vi precis tagit in för framtiden. Återstår att se utgången av den värvningen.

Till nästa år hoppas jag på Olsson, Blomberg, Taylor, Saletros samt två nya av/med högre klass/potential än Saletros och Blomberg (även Taylor antar jag). Hoppas vi redan ligger och hugger på nån välscoutad vars kontrakt går ut i vinter. Men det slutar väl förmodligen med att vi behåller Affane, förlänger med Blomberg samt hämtar en ny in. Ser nästan hellre då att Blomberg ersätts med någon bättre, om Affane stannar.
Thern borde vi inte försöka behålla om han inte blir mer jämnbra och skapar fler poäng till hösten, och händer det så lär han ändå gå förlorad till någon annan, mer välbärgad klubb. Då är det kanske bättre att satsa på att hitta något mer nytt och spännande i hans ställe.
Vad som händer med Gravius ska bli intressant. Verkar inte få chansen i Jönköping denna säsong så frågan är om han nästa år ska tillhöra en trupp som Rikard vill ha av högsta kvalitet men med få spelare i, eller om vi lyckas låna ut honom igen?


Anfallare, 4 st. Tre i sylvass konkurrenssituation och en talang. Det optimala vore Goitom, Stefanelli, en ny anfallare av rang samt någon av Markkanen/Avdic/Mushito. Tyvärr har vi inte den tredje anfallaren redo och det är två för mycket på utfyllnadsplatsen. Där ligger truppens största felkonstruktion som kostat oss mål och poäng under året. Inte förrän till 2019 har vi egentligen plats för ett nyförvärv, såtillvida ingen avyttring görs på anfallsposterna, då räknas inte en eventuell utlåning av Mushito in.


Utöver dessa spelare har vi precis kontrakterat Perry från de egna leden. Om jag förstått det rätt har han mest spelat som offensiv ytter. Någon som kan bekräfta detta? I sånt fall ser jag det som en märklig kontraktering då vi prioriterat bort spelare som bara kan göra bra ifrån sig på den positionen (Eliasson och Yasin). Undrar då om det finns en mer långsiktig tanke bakom. Antingen att Perry har kvaliteter för att antingen skolas in i anfallet (trots överfylld kvot där), gnuggas in i en mittfältsroll eller nöta in sig som wingback. Eller så har Norling planer att på sikt inom ett par år kunna bygga vidare och variera sin taktik där han till slut vågar använda sig även av offensiva yttrar i ett mer framtungt 3-4-3. Det är iallafall vad jag hoppas på.


Kontentan av min genomgång av truppen är att 18 kvalitetspelare inklusive målvakt bör vara minimum för en sund konkurrenssituation. Jag skulle säga att vi idag ligger på 12 kvalitativa (4 mb, 2 wb, 4 mf, 2 fw) spelare, övriga har potential eller är överflödiga. Min förhoppnings inför nästa år är att behålla 9-10 av de 12 kvalitetspelarna, att två till redan värvas in i sommar (mb och fw), att Linnér bevisar sig värdig epitetet (kvalitetspelare), att vi värvar två nya mittfältare av klass och en konkurresduglig högerfotad wingback till nästa år. Då krävs att 2-3 av de med potential (eller överflödiga) höjer sig för att de ska bli 18 kvalitetspelare inför 2018. Ännu något ljusare bör truppbygget kunna se ut inför 2019, om Wesström och co gör saker rätt nu och framöver.

Det blev ett långt inlägg, men det måste det få bli om truppen ska synas ordentligt. Hoppas iallafall att det fanns något att hämta i den för er som orkat er igenom.