Originalet av inlägg:1086508
Redigerat:2017-06-25 22:06:00

Sauli är nog den enda spelaren som bokstavligen ”jublat” när han skrev på för AIK. Men det innebär ju knappast att vi är klubben han är beredd att offra sin högra hand för i en kontraksförlängning. Jag brukar ibland ha bra koll på kontraktsförslag mm men har inte tagit reda på den infon gällande Sauli men jag vet att bl a Fiorentina var intresserade i höstas. Lägg därtill att Sauli (och framförallt hans agent) vet om att det har kommit in en jävla massa pengar på våra konton - då är det inte ”bara” att förlänga.

Ta Isak som exempel; vi erbjöd som första bud 12000kr förra våren. Han fick 48000kr och 10% i vidareförsäljning på allt över 30m. Även om hans lön ökade med 4ggr från vårt första bud så var det ingen monsterlön. Saletros blev även han erbjuden ett mycket dåligt första bud (vilket jag fick reda på efter att jag hört att det skulle vara ett bra bud) men vi kom överens och han fick en ok allsvensk lön.
Nu har vi en helt annan ekonomi och ni som inte tror att spelare/agenter utnyttjar det tror helt (!) fel. Och här har vi ett problem; säg att vi gör Sauli överlägset bäst betald i AIK med en stor sign-on – hur tror ni att nästa kontraktsförlängning med spelare kommer att se ut?

Och nästa perspektiv; vi får in Lindqvist (som det ser ut) betydligt mycket billigare än för ett halvår sedan även om jag tror att hans personliga kontrakt blir bättre. Spelaren tjänar mer och köpande klubb kommer billigare undan – varför skulle inte Sauli och andra klubbar resonera på liknande sätt?

Däremot tycker jag att BW är dålig, sett över tid, på att förlänga utgående kontrakt i den tid vi önskar. Men frågan är om någon kan presentera en allsvensk sportchef som är bättre på detta?


Solnajojje
Kanske kan det vara rätt att spela Sauli under hösten även om han inte vill skriva på? Kanske är det rätt att spela spelare som i slutändan kan generera en försäljningsinkomst för oss? Svårt tycker jag.


Friendsfetto
Du påstår att ”Firman” inte är AIKare? Intressant info. Nu var det iofs relativt länge sedan jag var ”aktiv” i denna gruppering men jag tror mig känna tillräckligt med folk för att påstå att du är en lögnare av rang!

Men jag ger dig chansen; menar du att det finns individer i ”Firman” som inte är AIKare? Du är medveten om att det finns individer som kan kopplas till denna grupp som är otroligt ideellt engagerade i olika sektioner i AIK? Som lägger ner åtskilliga timmar varje vecka för att få saker att gå runt i AIK. De är alltså inte AIKare, då undrar jag bara som enklast vad du gör för AIK?