Originalet av inlägg:1074322
Redigerat:2017-04-22 19:08:00

1. Duktigt svåra guldförutsättningar när vi har seriens sämste förstamålvakt och seriens sämste reserv bakom honom. Jag tycker att Oscar verkar sympatisk och jag önskar honom allt gott, men hans insatser i år vittnar om att han inte är redo för fem öre. Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva än värre AIK-målvakt än Maanoja, men frågan är om inte dagens insats är det svagaste jag någonsin har sett.

BW:s bidrag till detta haveri: fimpar Carlgren för att satsa på en 19-åring med typ tre allsvenska matcher på kontot. Oavsett om han vill bli av med Stam eller inte är det svårt eftersom han tidigare har skrivit ett oförståeligt långt och dyrt kontrakt med kanadensaren.

2. Vi står i nuläget med två renodlade ytterbackar i truppen, Sundgren och Vrdoljak, vilka båda lider av en obefintlig konkurrenssituation. Sundgren sliter och kämpar med ett inläggsspel som aldrig tycks bli bättre. Kroaten har, bortsett från den inledande minuten i första cupmatchen, sett förvånansvärt svag ut i precis alla moment på planen.

BW:s insats: uttrycker tidigt en vilja att förstärka i "ytterzon". Med ett par veckor kvar till tävlingssäsongen landar han ett halvårslångt lån på en skadebenägen spelare från den kroatiska andraligan. Någon månad senare, strax före den allsvenska starten, nås vi av beskedet att Kpozo lånas ut till Tromsö och hux flux står vi återigen med endast två ytterbackar i truppen. Han väljer att inte hugga på BP:s Felix Beijmo, en spelare som kommer från närområdet och som enligt många besitter en hög potential. Men vi ska inte sikta in oss på det som skulle ha kunnat vara – behovet av att förstärka i ytterzonen mättades tydligen av att låna ut en ytterback och låna in en annan.

3. Efter tre omgångar är vi det lag i serien som har kommit till minst antal avslut. Det behöver inte bara skyllas på våra anfallare, men tävlingssäsongens dystra målfacit säger ändå något om vår nuvarande anfallsbesättning. I mina ögon påminner alla fyra väldigt mycket om varandra, och den enda av dessa som kan sägas hålla god allsvensk klass är en 33-åring med vissa återkommande skadebekymmer.

BW:s insats: lyckas med hjälp av agenter kränga iväg Isak för dyra pengar till Dortmund. Försäljningen kommer inte som en blixt från klar himmel, men trots detta dröjer det månader innan någon ersättare är på plats. Den lyckade chansningen Obasi är försvunnen sedan länge och kvar står en dyr floppvärvning/prestigevärvning i Avdic och en vandrande betongklump i Markkanen. Med någon vecka kvar till säsongsstart presenteras återvändaren Henok Goitom, som sedan månader tillbaka har stått utan kontrakt efter sitt USA-äventyr. Vid hans sida på presskonferensen sitter en 25-årig spelare från en av Europas svagare ligor, en spelare som dessutom står misstänkt för en ganska grov misshandel i hemlandet.

Starkt jobbat.