Originalet av inlägg:1073404
Redigerat:2017-04-19 23:15:00

MangeMan

Har hört Alm flera gånger säga att han egentligen inte vill spela 4-4-2 men att det passat truppen bäst. Sen kan man ju tycka annorlunda. Men med det tror jag han räknat in hela truppen och inte bara en möjlig normal startelva. Självklart har tränaren saker att säga till om när det gäller nyförvärv. Men det är sällan allsvenska klubbar kan välja och vraka bland specifika spelartyper. Vilket många gånger leder till att man får jämka med sina idéer. Alm var oerhört prestigelös inför vad som var bäst för AIK, så klart ur hans ögon, men tror han tig in väldigt mycket information och ur det skapade produkten. Som förändrades i takt med att spelare lämnade och kom.

Det kan vara rätt och det kan vara fel.

Norling upplever jag som talan motsatsen. Han kör på sin ide och ska göra det oavsett vilka spelare han har. Vilket han själv pratat om att han kan hålla fast vid sin vision även om skeppet sjunker. Det kan vara jävligt vackert, att inte vila från den. Det kan vara rätt och det kan vara fel.
Jag tror att det förhållningssättet är mycket mer riskfyllt. En sådan tränare kan mosa totalt när visionen blommar. Men skeppet kan också sjunka snabbt när kaptenen inte viker från att kursa in i ett isberg.