Originalet av inlägg:1073370
Redigerat:2017-04-19 20:38:00

Det som gör många frustrerade är inte att vi har gett upp efter tre omgångar, utan att bristerna vi ser har funnits sedan i somras.

Jag är ingen förespråkare av ”vad var det jag sa”-inlägg, men det säger ändå en del när man läser gamla inlägg och känner igen sig helt i dag.

Sänt: 2016-07-27 17:54:00

Jag gillar 3-5-2 på många vis, men det är tydligt att offensiven verkligen blivit lidande som en konsekvens av det säkra försvarsspelet. (…) Min poäng är framför allt att vi har skapat lite framåt med 3-5-2. De senaste tre matcherna har vi haft 18 avslut (inte på mål utan totalt), alltså ett snitt på drygt 6 avslut per match - och då har två av motståndarna ändå varit riktigt usla.

Sänt: 2016-08-10 12:47:00

Jag är splittrad hittills till vad Norling gjort. En del saker har varit riktigt bra, andra har varit slita-mitt-hår-klass. Givetvis ska han få tid på sig innan han bedöms noggrannare - och jag tror att en del saker kommer bli bättre. Men jag hade hoppats att han hade ändrats mer gentemot senast han var här. Många av misstagen som gjorts känner man ju alltför väl igen.

Sänt: 2016-09-20 20:26:00

AIK har numera en stark defensiv tack vare en suverän trebackslinje som får support från två i grunden defensiva wingbacks. Men offensiven har lämnat mycket att önska sedan vi bytte spelsystem till 3-5-2 (5-3-2). Vi har i flera matcher varit väldigt lättlästa i offensiven och det måste vi ändra på. (…)

Norling har kört safe och i princip enbart använt sig av backar som yttrar. Problemet är att de gång efter annan hamnar i en mot två-lägen, vilket leder till att de oftast stannar upp och spelar tillbaka bollen eller slår ett inlägg från en dålig utgångsposition.

Här tycker jag att Norling har varit onödigt feg mot bottenlagen. Han hade kunnat chansa med Yasin och Affane som yttrar i ett mer offensivt 3-5-2 – spelare som kan ta sig förbi sin motståndare i högre grad än våra ytterbackar.

Sänt: 2017-03-24 18:54:00

Jag skulle vilja beskriva våra problem som två och ett halvt frågetecken. Det halva gäller Linnér – som jag i för sig tror kommer göra det galant – men som är så pass oprövad att det inte går att veta säkert.

De större problemen rör anfallarna och kanterna. I dag saknar vi anfallare som är skickliga på att göra sin gubbe och att gå på djupet. Denni Avdic, Markkanen och Krpic är långa, starka anfallare med sina största styrkor i boxen (även om Avdic har ett större register i sig… någonstans).

Med de förutsättningarna – att vi har fyra anfallare som snittar 1,92 cm – är det viktigt med ett välfungerande kantspel. Men precis som i höstas stannar spelet på kanten alltför ofta upp, dels för att wingbacks inte har yttrar de kan kombinera med men även för att vi har wingbacks som saknar förmågan att ta sig förbi sin motståndare på egen hand. I Kpozo hade vi just ett sådant hot. Men honom skeppar man alltså iväg till Norge.

Utan yttrar som kommer runt på kanterna av egen kraft blir spelet lättläst, och utan bra inläggspel förlorar vi fördelen med fyra anfallare på 1,92 cm.

––––

Nu presterade vi bra i flera matcher under hösten, men det berodde mer på Obasi och Isaks briljans än på att vi hade en välfungerande offensiv metod. Den sportsliga ledningen har haft nio månader på sig att arbeta med detta och ännu inte tagit ett kliv i rätt riktning. Snarare tvärtom.