Originalet av inlägg:1062983
Redigerat:2017-02-22 22:47:00

Det kommer nog att se bättre ut i år än dom senaste årens inledningar av flera anledningar. Dels är truppen skadefri och inga tilltänkta nyckelspelare kommer med dåliga fysiska förhållanden inför premiären. Dels så är Norlings fotboll mer safe än Alms. Alms fotboll kunde verkligen mosa i perioder, men också vara ganska usel i perioder. Under Norling tror jag att vi kommer få se lite lägre toppar men framför allt mindre djupa dalar. Det borde bärga för en stabilare inledning och säsong som helhet. Sen om det landar på fler poäng eller tillräckligt med poäng för guld får vi så klart svaret på i november. Men vi kommer vara oerhört svåra att göra mål på, och det borde innebära en trygghet och stabilitet. Får vi bara till det framåt så vinner vi dom flesta matcher, vare sig vi har Avdic och Eero på topp eller hade haft Isak och Eero. Tror inte Norlings fotboll är lika beroende av individuell skicklighet som Alms i perioder var. Tror vi kommer att få se fler poäng av fler spelare, och vi kommer inte att bli väldigt mycket sämre om en toppklassforward är skadad en period. Lite som 2009 där vi var oerhört säkra bakåt, så räckte det med vårt lagspel över hela banan för att göra tillräckligt med mål för att vinna tillräckligt många matcher för att ta guldet. Lite så tror jag det kommer att se ut i år även fast vi inte spelar likadant som då. Är inte ett dugg orolig över säsongen, det har jag visserligen inte varit på ganska många år.

Tror också att Norlings spelsätt är och kommer vara både tryggare och enklare för nya spelare att anamma och komma in, vilket om det stämmer kommer gynna AIK kort och långsiktigt. Jag tror att Norling kommer att bli mer framgångsrik än Alm även fast jag gillar mer direkt och kraftfull fotboll före den med många gånger lågt försvarsspel, lågt tempo och mycket bolltrillande eftersom att Alm aldrig riktigt fick till både defensiv och offensiv. Även om marginalerna hade kunnat ge en titel med lite medgång så tror jag också man får marginalerna med sig genom systematik på ett annat sätt.