Originalet av inlägg:1030033
Redigerat:2016-05-28 10:56:00

Anbo 2.0
Malmös intäkter via sin Stadion är totalt ovidkommande då vi inte kan jämföras via den parametern.

Det är väldigt lustig att fokus flyttas från Ahlerup till Lagardere. Fakta kvarstår, med Lagardere som med många andra partners/sponsorer, har Ahlerup visat negativa beteenden som förvånat många. Men vi tar lite fakta så kan jag svara på i princip allas frågor med en smäll:
- Jag skiter i Lagardere, Stadium, Postnord osv – jag är intresserad av att pengar ska komma in till AIK och att AIK ska verka för att hålla goda relationer med sponsorer då det sett över all tid verkar vara otroligt svårt att få sponsorer (detta gäller inte bara AIK utan ALLA fotbollsföreningar).
- Lagardere har växt sig otroligt stora i Europa. Ni klagar på AIKs kontrakt (10år). Herta Berlin sitter på ett 25års kontrakt, många andra tyska klubbar sitter även de på betydligt länger kontrakt än AIK. Verkar tyska klubbar lida av dålig ekonomi? Alla ser precis samma möjligheter. Nordea Golf i Sverige ser samma och tecknar sig med Lagardere.
- Med hänvisning till punkt ovan, skulle Herta Berlin, Dortmund m fl teckna sig på avtal som för dem är ofördelaktiga? Eftersom skribenter här, när argumenten tar slut, hoppar från den ena attackpunkten till den andra så har det bl a skrivits att om AIK får 4m mer (av Lagardere) än vi tidigare fått genomsponsring så är det än dålig affär på sikt. Vem har sagt att kontraktet är utformat att summan AIK är garanterad är konstant eller att inte andra utfall ska falla ut. Skulle Herta Berlin sitta på samma sponsorsumma i 25år? Dortmund?

12
Gör dig inte lustig. Säkerligen så att Lagardere inte dragit in någon ny sponsor senaste året. Men eftersom det på mötet, strax före Ahlerup pratade om Volkswagen, redogjordes för gången hur vi får sponsorer så framlades det tydligt och ganska skarpt att detta var Lagarderes ansvar. Min poäng är precis samma som den du bekräftar, tydligen kan partners/sponsorer komma andra vägar också. Det innebär till exempel, om jag vill kritisera Ahlerup, att vi inte fått in ett enda företag till AIK själv under hans tid här?! Nu väljer jag inte att se det så.

Jag hoppas att styrelsen, med tanke på deras kravspecifikation, fått en kompetent vd. Initialt tyder allt på det. Men då har jag en ny fråga till dig (så slipper jag bemöda mig att be dig komma med konkreta fakta som stödjer dig att våra partners/sponsorer är nöjda med Ahlerup):
OM, bara om, jag har rätt i mina påståenden kring Ahlerup. Anser du att vi då ska sitta ner i båten och bara hoppas på det bästa?

Och till er som tror jag föredrar att Grundström eller någon annan sköter marknadsförhandlingar – vakna upp! Läs vad jag skriver.

PAL
Läs ovan. Och, av alla tre Stockholmsklubbar är det vi som på ett eller annat sätt rör upp känslorna i Volkswagen och de menar att det beror på hur de blivit bemötta/fått respons av en enda person. Förhandlingsteknik?

Arbogagnagaren
Kan du verifiera att styrelsen ”låser ute” en vd för att rädda sig själva?
En ”enig” styrelse (oavsett ”falang”) har tagit bort Ahlerup kanske största vd-uppgift, att föra samtal med partners/sponsorer, för att han gentemot väldigt många gjort sig omöjlig att samtala med. Lagarderes huvudkontor, som ytterst tar beslut vad detta kan kosta AIK, blir mer görliga att se mellan fingrarna för ett kontraktsbrott i en liten pluttförening i Sverige om vd gör sig oanträffbar? Framförallt när de sponsorer Lagardere jobbar med i Sverige upplever samma sak?