Originalet av inlägg:1030003
Redigerat:2016-05-28 01:41:00

”Jag lägger på minnet att mellan 10-15 miljoner är något vi bara kan vifta bort och "inte spelar roll om vi förlorar! Kolla upp avtalet som Lagardere har innan du skjuter fritt på styrelse mm. Vad var våra alternativ menar du?”

Till att börja med.

Du tycks vilja ge sken av att du är kunnig och med god erfarenhet inom näringslivet. Då vet du också att bolag titt som tätt hotar med att stämma/stämmer varandra på stora summor för att sätta press på sin motpart. Men allt som oftast så rör det sig om att snarare spänna upp musklerna för att få motparten att backa i rädsla(lite som du och dina vänner i styrelsen gör nu).

Styrelsen satte naivt nog AIK i en oerhört dålig situation när man skrev på bruttoavtalet med Lagardère från första början. Kunniga människor skriver inte bruttoavtal om produkten man säljer är så pass rörlig i inköpskostnad som den är för oss. I synnerhet då hospitality på arenan efter att ett nytt arenadriftbolag byggt om delar av arenan för 200 miljoner kronor och gjort en annan tolkning av avtalet efter ombyggnationen. Framförallt inte när säljaren av hospitality sitter i samma båt som avdelningen som ska köpa(Lagardère Sports).

”Och att vi tjänar hälften av vad Malmö gör på sponsring - källa? Och då gärna borträknat europasspel och andra intäkter!”

Dagens Industri: SM i Sponsring 2013/14: http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/sm_i_sponsring_2014.pdf

Starkaste varumärket för tredje året i rad: http://www.fotbolldirekt.se/2016/02/29/aik-kan-jubla-for-tredje-aret-i-rad-sveriges-starkaste-varumarke/


”Och vilka nya sponsorer presenterade Alherup på mötet igår? Och eftersom samma Alherup påstår att Lagardere inte fixat någon ny sponsorer och vi ändå tecknat Volkswagen så undrar jag; hur kan det sitta flera från eliten från gf utan att någon frågar:
Hur kan vi teckna ett avtal själva när vi (Alherup) säger att Lagardere sköter allt sådant?!

Enkelt förklarat - sjukt många här inne sitter och gissar hur avtalet ser ut.”


Märk väl, frågan som ställdes under mötet igår var om Lagardère dragit in några nya partners (”Sponsorer” och ”Partners” är inte samma sak. Sponsorer gör enstaka köp av reklam hos klubben, partners jobbar i längre avtalsbundna samarbeten mot betalning för exponering). Volkswagen var inte en partner som Lagardère drog in. AIK fick den kontakten gratis tillsammans med Djurgården och Hammarby då Volkswagen kontaktade alla tre klubbarna samtidigt då man ville jobba med samtliga klubbar för att inte ta någon Stockholmsklubbs parti(vilket för övrigt är väldigt intelligent av dom. Fler borde och kan nog följa deras exempel). Vi kan dessutom se att mer eller mindre alla lag i Allsvenskan numer har sin lokala VW-handlare som partner på ett eller annat sätt. Dessutom är VW nytt för i år huvudsamarbetspartner till Allsvenskan tillsammans med Svenska Spel och CityGross. Den partnern fick Lagardère således helt gratis. Att hävda att dom dragit in Volkswagen vore således väldigt generöst. I övrigt så har dom inte dragit in någon. Att Lagardère sedan blir ansvariga för att signa och underhålla partnerskapet är en annan femma.


"Faktum kvarstår - jag vill att Ahlerup ska leverera det vi anställde honom för! Jag hoppas på honom! Men just nu smakar det betydligt mer än vad det kostar! Och en enig (!), oavsett "falang", styrelse tycker detsamma! Dåliga avtal eller ej!

Du tycker alltså på fullaste allvar att sittande styrelse visat prov på gott omdöme?

”Och för att vara ÄNNU tydligare: Jag ser gärna att den mest kompetenta förhandlar med Lagardere, då detta som sagt kan bli riktigt dyrt. Och jag tror inte att det är Grundström eller golaren Knave. Jag tror/hoppas detta är Ahlerup men då information från alla håll som går, från så många olika sponsorer säger precis samma sak - "han gör sig omöjlig" - så är i alla fall jag rädd att jätteföretaget Lagardere gör det som alla andra jätteföretag gör i samma situation. Ser om sitt eget hus. Och det kan kosta oss!
Och ni sitter och tycker att en skön "stil" från vår vd är värt det istället för att försöka, med ödmjukhet, lösa detta?”


Jag tror nog alla AIK:are är angelägna om att detta är en fråga som behöver lösas på ett eller annat sätt ganska snart. Antingen genom att förhandla om avtalet eller genom att bryta det helt.
 Det är just det vi rekryterat en erfaren VD för att utreda och fatta beslut om. Om styrelsen slutar lägga sig i hans arbete och ger honom tid så är jag övertygad om att han kommer att få igenom en lösning som är gynnsam för klubben.